Spiegelen


Column

In mijn reeds wat langer durende carrière binnen o.a. de zorg en het bedrijfsleven heb ik veel te maken gehad met intensief communiceren. Dat de communicatie op zich al een uitdaging is weten we inmiddels allemaal. Zelfs zo sterk dat het wat gemakkelijk lijkt om telkens als er iets misgaat, dit op de communicatie te schuiven.

Er zijn heel wat bureaus die hierop inspelen en communicatietrainingen aanbieden.

Zo heb ik bij diverse trainingen en workshops duidelijk meegekregen dat spiegelen een belangrijk onderdeel is van communicatie. Al dan niet bewust, afhankelijk van het doel en de voortgang van het gesprek zullen jij en je gesprekspartner elkaars houding en gebaren in spiegelbeeld overnemen. Dit duidt op een goede afstemming op elkaar en je zou er zodoende vanuit kunnen gaan dat je elkaar begrijpt.

Met dit als basis in het achterhoofd heb ik hele goede gesprekken gehad. Soms leidt het af als je tijdens een gesprek ineens door hebt dat je beide aan je pen zit of de handen in elkaar vouwt. Interessant is wat er dan gebeurt als je je houding verandert. Gaat je gesprekspartner ook veranderen? Natuurlijk moet je wel bij de les blijven want uiteindelijk moet je gesprek inhoudelijk wel ergens toe leiden.

Als we dit fenomeen van het spiegelen doortrekken zie je in groter verband hetzelfde gebeuren: Organisaties die elkaar gaan spiegelen. Ik ben in de bevoorrechte situatie dat ik enerzijds op de stoel van de leverancier zit, maar mij anderzijds ook kan verplaatsen in wat inkopers daarbij beweegt. Dat vind ik mooi aan het werken bij een dienstverlenende organisatie zoals Inkoop Support.

Als je dan kijkt naar een organisatie die zaken doet met een leverancier zie je het volgende ontstaan:

Op de werkvloer communiceert de eindgebruiker met de supportmedewerker van de leverancier.

De technicus communiceert met de (service)technicus van de leverancier.

Contractmanagement en leveranciersmanagement worden gedaan door de contractbeheerder in contact met de servicemanager van de leverancier als het gaat over de uitvoering van bv. een SLA en door de contractmanager met de salesmanager/key accountmanager als het gaat om contractvoorwaarden.

Inkooponderhandelingen worden vaak gedaan door de tactisch inkoper met de accountmanager van de leverancier. Daarnaast is het mogelijk om van externe partijen inkoopadvies te ontvangen.

Op hoger niveau zijn er vaak contacten tussen bestuurders van beide partijen.

Leg je dan de functieprofielen in grote lijnen naast elkaar dan zie je die spiegeling terugkomen als het goed is. Uiteraard is dit niet overal hetzelfde, maar ik zie er een patroon in. Mooi fenomeen, zeker als je hier uit af zou kunnen leiden dat organisaties die goed spiegelen ook een zeer goede relatie met elkaar hebben. Wij gaan er bij Inkoop Support van uit dat inkopers en contractmanagers hier een belangrijke rol in hebben en dat zij samen het inkoopproces verbeteren.

Ik ben geen wetenschapper en ik heb er geen onderzoek naar gedaan of op nageslagen. Dit is simpelweg een observatie van mijn kant. In grote lijnen lijkt het toch aardig te kloppen. Het lijkt mij duidelijk dat er binnen procurement zeker aandacht moet zijn en blijven voor een goede communicatie met de leverancier.

Mocht u naar aanleiding van deze blog met mij willen "spiegelen", dan ben ik daar uiteraard voor in!

Ellen Hoogenes
Commercieel manager Inkoop Support B.V.
Ellen.hoogenes@inkoop-support.nl of 06 40113485

Laatste Nieuws

Partners

Lid van